Turvallisuustiedote konnektoreista

DHV on julkaissut turvallisuustiedotteen koskien Apcon liitimissä käytettyjä konnektoreita.

Linkki alkuperäiseen turvallisuustiedotteeseen

 

Vapaa suomennos turvallisuustiedotteen olennaisista osista:

Tarkastuksen yhteydessä havaittiin vaurio Apco Allegran A-linjan punoksessa.

Syy vaurioon on teräväreunaisessa merkinnässä konnektorin sivussa.

Mikäli konnektorin muovisisus on lähtenyt irti, merkinnän terävät reunat voivat aiheuttaa vaurioita punoksille. Konnektoreita, joissa merkintä on sivulla, Apco on käyttänyt pienehkön määrän.

Pyydämme kaikkia Apco-pilotteja tarkastamaan, että muovisisus on konnektorissa paikoillaan, ja ettei punokset ole vaurioituneet.

Teräväreunainen merkintä

 

Lisätietoa Paratronicilta:

Apco on käyttänyt kyseisiä konnektoreita jonkin aikaa muutamia vuosia sitten. Kyseisissä konnektoreissa kestävyysmerkintä on lyöty konnektorin sivuun, ja joissakin yksilöissä saattaa olla merkinnöissä teräviä reunoja.

Maailmalta on löytynyt vain muutamia viallisia konnektoreita, ongelma ei siis ole kovin laaja.

Vastaavia konnektoreita voi olla muissakin merkeissä, mahdollinen ongelma ei siis rajoitu Apco-liitimiin.

Uusissa Apco-siivissä konnektorien merkinnät ovat siistimmät ja eri paikassa, eikä turvallisuustiedote siten koske niitä. Joissain vanhemmissa Apco-liitimissä on käytetty D-mallisia konnektoreita, eikä tämä tiedote koske niitäkään.

Normaalisti Apcon (kuten useiden muidenkin valmistajien) käyttämissä konnektoreissa on muovisisustat, "salmiakit", sekä lisäksi punokset ovat O-renkaalla nipussa, kuten alla olevassa kuvassa. O-rengas ja/tai salmiakki estää punosten liikkumisen ja siten myös kulumisen konnektorissa.

O-rengas ja muovisisus paikoillaan

Mikäli salmiakki sekä O-rengas puuttuvat, ja liitimessä on viallinen konnektori, punoksen kulumista tapahtuu todennäköisimmin liitimissä, joita ei ole varustettu jaetuilla A-liinoilla, mikäli "korvia" vedellään aktiivisesti. Ensinnäkin O-renkaat rikkoutuvat ja salmiakit irtoavat helpommin, kun kiskotaan korva-punoksista, ja sen jälkeen punoksen hankausta tapahtuu helposti konnektorin sivua vasten. Toki kulumista voi tapahtua muidenkin punosten kanssa, esimerkiksi maakäsittelyssä.

Mitä minun tulee tehdä?

  • Tarkasta säännöllisesti että O-renkaat ovat ehjät ja salmiakit paikoillaan. O-renkaat ja salmiakit ovat kulutustavaraa, ja niitä löytyy Apcon käyttämiin konnektoreihin Paratronicista. O-renkaaksi käy myös paikalliselta huoltoasemalta löytyvät noin 10-15 mm halkaisijaltaan olevat O-renkaat. Nämä kannattaa pitää kunnossa kaikissa liinoissa, vaikka konnektorissa ei olisi vikaakaan, säästää punoksia joka tapauksessa. O-renkaan asennustyössä kannattaa olla tarkkana, koska punokset joutuu irroittamaan asennuksen ajaksi.
  • Konnektoreissa saattaa olla myös esimerkiksi kaatumisen jäljiltä vikaa, joten tarkasta nekin säännöllisesti. Mikäli vika on esimerkiksi yläpäässä, punokset voivat vaurioitua, vaikka O-renkaat/salmiakit olisivat kunnossakin. Vialliset vaihtoon siis.

Paratronicin huollossa vaihdetaan jatkossa tämän turvallisuustiedotteen tarkoittamat merkintävialliset konnektorit A-liinoihin automaattisesti, mikäli niitä havaitaan liitimissä, joissa ei ole jaettuja A-liinoja, koska korva-punokset ovat herkimmin vaurioituvia. Paratronicista ostettuihin liitimiin tämä tehdään veloituksetta. Liidintä ei kuitenkaan kannata lähettää huoltoon pelkästään tätä työtä varten, asia hoidetaan seuraavan normaalin tarkastuksen yhteydessä. Pidät vain O-renkaat/salmiakit kunnossa niin ei syytä huoleen.

 





Paratronic Oy, Heikkiläntie 26, 63130 Mäyry, Finland
Puh. 0400 - 297 526
avoinna ma-pe klo 9.00 - 16.00
paratronic@paratronic.fi
www.paratronic.fi
© 2005 - 2017 Paratronic Oy

Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%


Paratronic Oy, AAA-luottoluokitus    Paratronic Oy, Suomen vahvimmat   Paratronic Oy, harmaata taloutta vastaan