RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO    VUOSI 1998    VUOSI 1999    VUOSI 2000   VUOSI 2001  VUOSI 2002   


Kaluston aiheuttamia vaaratilanteita 1998

Disclaimer

Näillä sivuilla olevat tiedot eivät ole minkään viranomaisen, järjestön, kerhon, valmistajan tai muun sellaisen hyväksymiä tai virallisia kantoja. Tietolähteitä on useita, suurin osa on kirjoittajien omia henkilökohtaisia käsityksiä tai mielipiteitä. Tiedot saattavat olla puutteellisia,virheellisiä tai suorastaan vääriä. Kaiken vastuun näiden tietojen aiheuttamista mahdollisista vaaratilanteista tai vahingoista kantaa tiedon käyttäjä, julkaisijaa ei voida asettaa minkäänlaiseen vastuuseen.



Apco Top Harness varjoliitovaljaat/väärä pelastusvarjon sisäpussi

Top Harness-valjaisiin oli edellinen omistaja jostain syystä asentanut pelastusvarjon sisäpussiksi saman tehtaan Secura Compact-valjaisiin kuuluvan sisäpussin. Sisäpussista leikattu saksilla alkuperäinen kahva irti ja samalla sakset olivat hieman lipsahtaneet ja sisäpussissakin oli ylimääräinen reikä. Irtileikatun kahvan tilalle oli asennettu Top Harness-valjaisiin kuuluva kahva. Kiinnitystapa oli sellainen, että kahvasta vedettäessä hihnanpätkät, joilla kahva on kiinni sisäpussissa, hirttäytyivät pelastusvarjon repun läpän ympärille, jolloin pelastusvarjon vetäminen ulos repustaan lähes mahdotonta. Nämä valjaat/pelastusvarjo hankittiin käytettynä eikä pelastusvarjosta manuaalia/pakkauskirjanpitoa mukana tullut, oli vain edellisen omistajan vakuutus "Se on just pakattu ja OK".

OPITTAVAA:

Kaikissa valmistajan ohjeissa sanotaan, että "Käytä vain valmistajan alkuperäisosia". Pienikin muutostyö saattaa aiheuttaa suuria ongelmia. Tässäkin tapauksessa kyse oli saman valmistajan vain hieman erityyppisestä osasta, mutta toimintavarmuus heikkeni todella olennaisesti.


Moyes Extreme - riippuliitovaljaat

Näissä valjaissa on selkäpuolella metallinen liukukisko johon on kiinnitetty pääkantohihna, pääkantohihnan toinen pää tulee kiinni karabiiniin. Pääkantohihnojen rinnalla on varahihna, joka kulkee valjaiden sisälle selkäosassa olevan levyn reiän kautta ja siitä edelleen valjaiden sivulle. Hihnan toisessa päässä oleviin lenkkeihin on kiinnitetty reisihihnat. Tämä varahihna kuluu epänormaalilla tavalla siitä kohdasta, missä varahihna kulkee selkälevyn reunan ohi. Siis reunan, ei reiän kohdalta. Eräässä vain vuoden käytössä olleissa valjaissa oli tästä hihnasta kulunut pois 10-15%, ja muissa tarkastamissani vain noin puoli vuotta käytetyissä valjaissa oli selkeästi havaittavissa kulumista.

Vaikuttaa selkeästi kyseisten valjaiden tyyppivialta. Lisäkulumisen voi estää esimerkiksi liimaamalla selkälevyn reunaan halkaistun muoviputken tai ompelemalla levyn ja hihnan väliin ylimääräisen puskurihihnan. Lisäksi samoissa valjaissa on pääkantohihnassa tarranauhoja, jonka koukkupuoli (siis se kovempi) on ommeltu siten, että se hankaa hihnaa vasten. Tämä tarranauha kuluttaa kyseistä hihnaa myös erittäin nopeasti. Kannattaa laittaa esimerkiksi ylimääräinen pala tarranauhan silmukkapuolta (pehmeää) sopivaan kohtaan estämään kulumista.

OPITTAVAA:

Kyseinen varahihna ei normaalisti kanna mitään. Lentäjän paino tulee hihnan varaan vain mikäli pääripustus jostain syystä pettää. Mutta huomioitavaa tässä asiassa on se, että mikäli myös varahihna pettää, lentäjä on sen jälkeen vapaassa pudotuksessa ilman pelastusvarjoa. Pelastusvarjo kun jää edelleen kiinni karabiiniin, joka puolestaan jää kiinni liitimeen.

Varusteiden säännöllinen tarkastaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tarkastuksen yhteydessä erityistä huomiota kannattaa kiinnittää niihin paikkoihin, mitkä eivät ole normaalisti näkyvissä, aikapommeilla kun on tapana olla piilossa. Mikäli kuluma jossain tietyssä paikassa ei tällä hetkellä näytä pahalta, kannattaa myös miettiä sitä, miltä sama paikka mahtaa näyttää viiden vuoden kuluttua.


Trekking Prelude varjoliidin, konnektorien mutterit löystyneet

Kyseisessä liitimessä käytetään kolmiomaisia Delta-tyypin konnektoreita kantoliinojen ja punosten välillä. Eräässä liitimessä kaikki konnektorit olivat niin löyhällä että ne sai pyörittää käsin auki. Yksi niistä oli omia aikojaan pyörinyt jo yhtä kierrosta vaille täysin auki. Asianmukaisesti suljettuna tälläinen konnektori kestää useita satoja kiloja, mutta avonaisena vain muutamia kymmeniä kiloja.

OPITTAVAA:

Oli kyse sitten minkälaisesta konnektorista tahansa, niin ne saattavat löystyä ellei minkäänlaista lukitusta käytetä. Lukituksena voi käyttää esimerkiksi jotain soveltuvaa liimaa tai kutistesukkaa konnektorin päällä. Jälleen kerran säännöllinen tarkastus estää mahdollisen vaaratilanteen.


Riippuliitovaljaissa pelastusvarjo tuplarepussa

Moyes Extreme valjaissa on pelastusvarjon reppu valmiina ommeltuna valjaiden oikealle puolelle. Näihin valjaisiin hankittiin uusi Metamorfosi-pelastusvarjo. Pelastusvarjo tuli tehtaalta valmiiksi pakattuna repussaan. Tehtaan ohjeiden mukaisesti kyseinen reppu on tarkoitettu ommeltavaksi valjaisiin kiinni, mikäli valjaissa ei ole valmiina paikkaa pelastusvarjolle, jolloin kyseinen reppu-osa jäisi pelastusvarjoa käytettäessä valjaisiin kiinni ja heitettäväksi tulisi vain pelastusvarjo sisäpusseineen. Jos taas valjaissa on valmiina pelastusvarjon paikka niin kyseinen reppu on poistettava ja pelastusvarjo sisäpusseineen ja UV-suojineen laitettava valjaiden reppuun.

Tässä tapauksessa ohjeita ei kuitenkaan ollut joko luettu ollenkaan tai niitä ei ollut ymmärretty, joten pelastusvarjo oli laitettu reppuineen päivineen valjaissa olevaan pelastusvarjolle tarkoitettuun paikkaan. Toimintavarmuus 0%

OPITTAVAA:

Tarttis lukea ohjekirjat ja myös ymmärtää mitä niissä sanotaan.


Pelastusvarjoissa katkenneita/perstuneita/vääriä kumilenkkejä

Näitä tapauksia on vastaan tullut useita. Hyvin usein voi todeta, että kumilenkit ovat yksinkertaisesti perstuneet poikki. Tai ne katkeavat katseen voimasta. Joissakin tapauksissa puolestaan on käytetty liian vahvoja kumilenkkejä. Nämä vaikuttivat sen tyyppisiltä kuin mitä käytetään laskuvarjoissa.

OPITTAVAA:

Mikäli pelastusvarjon kumilenkit irtoavat tai katkeavat ennenaikaisesti,seurauksena saattaa olla punossotku jota saa selvittää loppuelämänsä, ei siis kovin pitkään.

Myös liian vahvat kumilenkit voivat myös estää pelastusvarjoa avautumasta.

Eräs kuulemani mielipide paksuista kumilenkeistä oli sellainen, että "Käytetäänhän laskuvarjoissakin sellaisia". Se on aivan totta, mutta täytyy muistaa että hyppääjällä on apuvarjo taivaalla ja vauhtia noin 50 metriä sekunnissa. Liitäjän pelastusvarjossa ei useinkaan ole apuvarjoa, ja vaikka olisikin, niin siitä ei ole todennäköisesti suurtakaan hyötyä, koska liitimen vajaatoimintatilanteessakin vauhtia saattaa olla ehkä vain 10-20 metriä sekunnissa. Pääsääntöisesti pelastusvarjo purkautuu sisäpussistaan sen liike-energian avulla, minkä lentäjä sille heittäessään antaa, jolloin yksikin liian vahva kumilenkki saattaa olla liikaa.

Oikean tyyppisiä kumilenkkejä löytyy luonnollisesti valmistajalta/maahantuojalta, useimmiten pitkään kiittämällä.


Riippuliitovaljaissa pelastusvarjon pinni irtoamaisillaan

Eräissä riippuliitovaljaissa oli pelastusvarjon pinnit (siis ne käyrät sokat, joilla pelastusvarjon reppu on suljettu) kiinnitetty kahvaan solmimalla erittäin liukkaalla narulla. Näppituntumalla mitattuna pinni irtosi kahvasta noin 3-4 kg:n vetovoimalla solmujen auetessa. Mikäli pinni olisi irronnut tositilanteessa, ja pinni olisi jäänyt paikalleen niin on aika epätodennäköistä, että holtittomasti pyörivän liitimen alla olisi tuota pientä pinniä edes huomannut, saati sitten karvakintaat kädessä irti saanut.

OPITTAVAA:

Tämä kahvasysteemi oli kotitekoinen ja lentäjän tiedossa oli solmujen löystymisongelma, jolloin niitä piti silloin tällöin kiristellä. Naru oli kyllä riittävän vahvaa kyseiseen paikkaan. Mutta jonain päivänä kiristäminen kuitenkin unohtuu. Paras kun jälleen käyttää vain tehtaan paapan alkuperäisosia.


Sisäpussi kiinnitetty pelastusvarjoon

Muutamassa vastaantulleessa pelastusvarjossa sisäpussi on ollut jollain narun/hihnan pätkällä kiinnitetty pelastusvarjon huippuun. Tässä oli siis kyse kotitekoisesta virityksestä, ei tehtaan asennuksesta.

Useimmiten sisäpussin tehtävät ovat seuraavat: Pitää pelastusvarjo paketissa niin kauan kuin se on heitetty, auttaa pelastusvarjoa avautumaan oikeassa järjestyksessä, ja sen jälkeen lentää taivaan tuuliin.

Mitä sisäpussin kiinnittämisestä sitten saattaa seurata? Jos esimerkiksi pelastusvarjo tulee heiton jälkeen normaalisti ulos sisäpussista, mutta kahva takertuu vaikka riippuliitimessä vaijerin ja putken väliin tai varjoliitimessä punoksiin niin pelastusvarjo jää asentoon jossa huippu on ilmavirtaa vasten, eikä helma pääse haukkaamaan ilmaa ollenkaan. Tai sisäpussin aukeamisen yhteydessä sopiva turbulenssi voi helposti pyöräyttää sisäpussin pari kertaa pelastusvarjon punosten ympäri. Tällöinkään ei tarvita kovinkaan paksua narua estämään pelastusvarjon aukeaminen.

OPITTAVAA:

Pysytään edelleenkin valmistajan alkuperäiskokoonpanossa. Perusteluna sisäpussin kiinnittämiselle on yleensä ollut "Sehän saattaa muuten kadota!" Jos pään päällä on epämääräinen kasa lentokelvotonta liidintä, niin silloin ei pitäisi olla päällimmäisenä huolena satasen-kahden sisäpussin katoaminen.

HUOMAUTUS: Tässä on kyse siis omista virityksistä. Mikäli valmistajan ohjeiden mukaan sisäpussi kiinnitetään pelastusvarjoon, niin silloin siihen on olemassa jokin syy, eikä meillä ole oikeutta alkuperäisasennusta muuttaa. Jos lähdemme muutostyötä tekemään, todennäköisesti muutos on huonompaan suuntaan.


Koukkupuukko jumissa, tai sitten ei

Eräisiin valjaisiin "koukkupuukko" (kirjeenavausleikkuri) oli laitettu tarranauhoilla niin lujasti kiinni että sen irrottamiseen olisi tarvittu koukkupuukko. Eipä olisi paljon ollut hyötyä siitäkään tositilanteessa.

Toinen koukkupuukkohölmöily sattui omalle kohdalle. Ostin uudet tuliterät valjaat ja laitoin koukkupuukon niihin kiinni. Istuskelin lattialla valjaiden vieressä ja kokeilin muutaman kerran ottaa puukon käteeni ja hyvin tuntui pelaavan ilman mitään ongelmia. Ennen ensilentoa menin kuitenkin Ossiin roikuskelemaan valjaiden säätöä varten ja kokeilin taas koukkupuukkoa. Oli muuten milleistä kiinni etten vetäissyt samalla valjashihnaa poikki. Hihnat olivatkin sen verran eri asennossa kun oli paino päällä, että jos puukon olisi vetänyt normaalilla tavalla suojuksestaan niin erittäin todennäköisesti samalla olisi katkaissut hihnan.

OPITTAVAA:

Molemmat puukkojutut paljastuivat maan päällä kokeiltaessa. Mitä tahansa uutta varusteisiin tuleekin, niin aina kannattaa pyrkiä simuloimaan todellinen tilanne, ja myös harjoitella sitä riittävästi. Tositilanteessataivaalla siihen ei ole aikaa.


YHTEENVETO:

Valjaissa on hyvin vähän sellaisia osia/rakenteita/järjestelmiä, joiden pitää aktiivisesti toimia, pääsääntöisesti valjaat ovat passiivinen lentotoiminnassa käytetty väline, jonka tärkeimpänä toimintona on kannatella lentäjää mukavassa asennossa.

Pelastusvarjon avausjärjestelmä on kuitenkin yksi harvoin tarvittava, mutta tarvittaessa aktiivisesti toimiva järjestelmä, jossa eri osien on todella toimittava saumattomasti yhteen. Kun tätä järjestelmää tarvitaan, niin silloin on henki kyseessä.

Paras tietysti olisi kun pelastusvarjo ja valjaat hankittaisiin aina samalta valmistajalta, jolloin yhteensopivuuden kanssa ei todennäköisesti tule ongelmia, eikä ole epäselvyyttä siitä millaisia varaosia tulee käyttää.

Näinhän asia ei valitettavasti useinkaan ole vaan valjaat hankitaan valmistajalta A ja pelastusvarjo valmistajalta B, pahimmassa tapauksessa vielä sisäpussi on valmistajalta C ja kahva sattui löytymään kaapista eikä manuaalejakaan ole. Tälläisen yhdistelmän yhteensovittaminen alkaa olla melkoista arpapeliä.



RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO    VUOSI 1998    VUOSI 1999    VUOSI 2000   VUOSI 2001  VUOSI 2002 


Paratronic Oy, Heikkiläntie 26, 63130 Mäyry, Finland
Puh. 0400 - 297 526
avoinna ma-pe klo 9.00 - 16.00
paratronic@paratronic.fi
www.paratronic.fi
© 2005 - 2017 Paratronic Oy

Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%


Paratronic Oy, AAA-luottoluokitus    Paratronic Oy, Suomen vahvimmat   Paratronic Oy, harmaata taloutta vastaan