RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO   VUOSI 1998   VUOSI 1999   VUOSI 2000   VUOSI 2001  VUOSI 2002 


Kalusto-ongelmia 2001

Disclaimer

Näillä sivuilla olevat tiedot eivät ole minkään viranomaisen, järjestön, kerhon, valmistajan tai muun sellaisen hyväksymiä tai virallisia kantoja. Tietolähteitä on useita, suurin osa on kirjoittajien omia henkilökohtaisia käsityksiä tai mielipiteitä. Tiedot saattavat olla puutteellisia,virheellisiä tai suorastaan vääriä. Kaiken vastuun näiden tietojen aiheuttamista mahdollisista vaaratilanteista tai vahingoista kantaa tiedon käyttäjä, julkaisijaa ei voida asettaa minkäänlaiseen vastuuseen.



 

Kumin koko

Eräässä pelastusvarjossa pakkaaja oli käyttänyt liian paksuja kumilenkkejä. Kun kumilenkin sisällä oleva punosnippu heiton yhteydessä vetäytyy ulos kumilenkistä, kumilenkeillä on taipumus kääntyä kierteelle.

Voimakas kierre saattaa aiheuttaa kumilenkkien kiertymisen siten, että lenkin päähän muodostuu paksu möltti, kuten kuvassa vihreän nuolen kohdalla. Tällöin kumilenkki ei pääse luistamaan purjerenkaiden läpi, vaan lukitsee sisäpussin.

Suurenna (52kb)Yleensä kiertymisongelma on otettu sisäpussin suunnittelussa huomioon, eikä alkuperäiset kumilenkit pysty tilannetta aiheuttamaan, mutta ylisuuria kumilenkkejä käytettäessä jumiutuminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Huomaa myös sulanut kumilenkki vasemmalla.

Lisäksi samassa paketissa oli punokset tuotu sisäpussista ulos pussin halkion kautta, eikä suuaukon kautta kuten kuuluisi (jomman kumman valkoisen nuolen kohdalta). Tämä myös vähentää huomattavasti kumilenkkiin kohdistuvaa vetoa avauksessa, pienentäen edelleen avautumismahdollisuutta.

Kumien kokoverttailuKuvassa yllä alkuperäinen, alla kyseisessä paketissa käytetty, siis noin 2-2.5 kertaa liian leveä kumilenkki.

Kyseinen kumilenkki oli ilmeisesti alunperin ollut myös liian pitkä, koska se oli katkaistu ja kiinnitetty solmulla tavallisesti käytetyn pujotuksen sijasta.

 

Tämä tapaus oli UP:n varusteissa, mutta ei ole merkkikohtainen, samanlaisia virheitä voi tehdä myös useiden muiden valmistajien sisäpussin kanssa.


Missä kahva?

Kahva kiinni

Joissain valjaissa pelastusvarjon kahva on kiinnitetty valjaisiin tarranauhalla. Kahvan ja repun sulkevan pinnin välillä saattaa olla useita kymmeniä senttejä pitkä hihna.

Tarranauhat eivät aina pidä kahvaa kunnolla paikoillaan, vaan kahva saattaa päästä irtoamaan omia aikojaan. Voit esimerkiksi starttiin valmistautuessasi pukata kahvan vahingossa irti valjaista.

Tämän tyylisiä ratkaisuja käytettiin yleisesti -90 luvun alkupuolella, ja jotkut valmistajat käyttävät niitä vieläkin.

 

Kahva irti

Jos kahva irtoaa, saattaa olla mahdotonta saada sitä enää käsiinsä taivaalla.

Lisäksi irronnut kahva saattaa lennon aikana ilmavirrassa pyöriessään pikkuhiljaa vetää pinnin irti, jolloin pelastusvarjo putoaa repusta aueten omia aikojaan.

Kannattaa ottaa tavaksi tarkastaa kahvan kiinnitys ennen starttia. Pelastusvarjon sijoituspaikalla ei juurikaan ole merkitystä, vaan vastaavia ongelmia voi olla myös sivulle tai eteen asennetuissa varjoissa.



RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO   VUOSI 1998   VUOSI 1999   VUOSI 2000   VUOSI 2001  VUOSI 2002 


Paratronic Oy, Heikkiläntie 26, 63130 Mäyry, Finland
Puh. 0400 - 297 526
avoinna ma-pe klo 9.00 - 16.00
paratronic@paratronic.fi
www.paratronic.fi
© 2005 - 2017 Paratronic Oy

Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%


Paratronic Oy, AAA-luottoluokitus    Paratronic Oy, Suomen vahvimmat   Paratronic Oy, harmaata taloutta vastaan