RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO   VUOSI 1998   VUOSI 1999   VUOSI 2000   VUOSI 2001  VUOSI 2002 


Kalusto-ongelmia 2002

Disclaimer

Näillä sivuilla olevat tiedot eivät ole minkään viranomaisen, järjestön, kerhon, valmistajan tai muun sellaisen hyväksymiä tai virallisia kantoja. Tietolähteitä on useita, suurin osa on kirjoittajien omia henkilökohtaisia käsityksiä tai mielipiteitä. Tiedot saattavat olla puutteellisia,virheellisiä tai suorastaan vääriä. Kaiken vastuun näiden tietojen aiheuttamista mahdollisista vaaratilanteista tai vahingoista kantaa tiedon käyttäjä, julkaisijaa ei voida asettaa minkäänlaiseen vastuuseen.



Austrialpin karabiinit

Seuraavana oleva karabiiniasia on käännetty DHV:n sivuilla olevasta turvallisuustiedotteesta, alkuperäinen löytyy osoitteesta http://www.dhv.de/english/sicherheit/index.html

"Yksi Parafly Automatic by AustriAlpin valjaskarabiini rikkoutui varjoliitimen startin yhteydessä.

Tätä karabiinia on käytetty jatkuvasti yli kolmen vuoden ajan DHV:n testilennoilla. Tutkimusten jälkeen ilmeni, että todennäköisimmin nikkeli-kromi-pinnoite on aiheuttanut vikoja karabiinin alumiinimateriaaliin. Käytön yhteydessä alumiinin murtumat ovat kasvaneet ja aiheuttivat lopulta karabiinin totaalisen katkeamisen.

Yhdessä valmistajan, AustriAlpin:in kanssa DHV on päättänyt seuraavasta varotoimenpiteestä:

Kaikki Parafly Automatic by Austrialpin -varjoliitovaljaskarabiinit, joissa on vaalea kromipinnoite, on poistettava käytöstä (katso kuva).

AustriAlpin karabiini AustriAlpin karabiini


Tämän tyyppisiä karabiinejä on saatavana erilaisilla pinnoitteilla, ja ongelma koskettaa vain niitä, joissa on vaalea kromipinnoite. Mikäli on pienintäkään epäilystä viallisten karabiinien tunnistamisessa, on otettava yhteys valmistajaan, Austrialpin, Industriezone C 10, A-6166 Fulpmes, e-mail: office@austrialpin.at, Tel.: 0043-5225-65248-0.

Turvallisuustiedote astuu voimaan kun se on julkaistu NFGH:ssa (varjo- ja riippuliito uutiset). Varotoimenpiteet on suoritettava ennen seuraavaa lentoa.

Gmund 14. joulukuuta 2001

Klaus Tänzler
Managing Director"

Lisätietoa Paratronicista:

Yllä kuvatun tyyppisiä karabiineja on ollut käytössä useissa huollossa käyneissä, monien eri valmistajien valjaissa, joten Suomessakin niitä on varmasti käytössä jonkin verran.

HUOM! Täsmälleen saman näköisiä/tyyppisiä AustriAlpin karabiineja on myös muilla pinnoitteilla, muistelen nähneeni ainakin vihreitä, violetteja ja mustia. Edelläoleva turvallisuustiedote EI koske niitä, vaan nykytietojen mukaan ongelma on vain vaaleissa, kromatuissa karabiineissa.

Lisätietoa Apcolta:

Olemme saaneet useita kyselyitä koskien DHV:n turvallisuustiedotetta AustriAlpin-karabiineista.

Asian selkiyttämiseksi, meidän (Apcon, eli myös Paratronicin) toimittamat gatelock-karabiinit eivät ole AustriAlpin:in valmistamia, eikä kyseinen turvallisuustiedote koske karabiinejamme.

Kaikki karabiinimme ovat anodisoituja eikä nikkeli-kromi-pinnoitettuja, joka ilmeisesti on AustriAlpin-karabiinien ongelman ydin.


AustriAlpin rissat

Eräässä huollossa käyneessä liitimessä oli AustriAlpin:in valmistamat rissat viilekkeissä speedbaria varten. Yhden rissan keskitappi oli osittain pois paikoiltaan.

AustriAlpin rissaAustriAlpin rissa

Tapin pää näytti täysin normaalilta (levitetyltä) kuten muissakin rissoissa.

Kyseisiä rissoja käytetään monissa liitimissä speedbaria varten tai ohjauspunoksen ohjurina. Rissan pettäminen kesken kaiken voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.



RIGGERIN KIKKELI     HAKEMISTO   VUOSI 1998   VUOSI 1999   VUOSI 2000  VUOSI 2001  VUOSI 2002 


Paratronic Oy, Heikkiläntie 26, 63130 Mäyry, Finland
Puh. 0400 - 297 526
avoinna ma-pe klo 9.00 - 16.00
paratronic@paratronic.fi
www.paratronic.fi
© 2005 - 2017 Paratronic Oy

Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%


Paratronic Oy, AAA-luottoluokitus    Paratronic Oy, Suomen vahvimmat   Paratronic Oy, harmaata taloutta vastaan